Główna » Bez kategorii » GREENWASHING czyli ekologiczne kłamstwo

GREENWASHING czyli ekologiczne kłamstwo

Ekologia to dziś potężne narzędzie marketingowe mogące czasem wykorzystywać naiwność lub niską świadomość konsumentów oraz narastającą modę na ekologiczne towary.Czasami produkty tego typu mają niewiele wspólnego z ochroną środowiska czy dbaniem o środowisko naturalne. Powstał więc termin greenwashing, opisujący praktyki związane ze stosowaniem proekologicznych kampanii reklamowych, które nadużywają ekologicznych haseł. Greenwashing wywodzi się od słów „green” – zielony naturalny, ekologiczny i „whitewash” – wybielać, tuszować.  Nasycenie rynku tzw. produktami ekologicznymi jest ostatnio tak duże, że trudno rozróżnić produkty faktycznie ekologiczne od pro ekologicznego kłamstwa. Wciąż jesteśmy atakowani ekologicznymi komunikatami. Skąd mamy wiedzieć, które z nich są prawdziwe?

Co tak naprawdę znaczy określenie produktu że jest „100% naturalny”, „przyjazny dla środowiska”, „zawiera produkty pochodzenia naturalnego”? Niestety zdarza się iż są to tylko puste pojęcia nie pokrywające się z rzeczywistością. Zapewne dużo łatwiej jest przykleić odpowiednią „ekologiczną etykietkę” niż faktycznie wymyślić i promować produkt przyjazny naturze.

Najczęstsze pułapki greenwashingu:

  1. Niezgrabne określenia, bez jasnego obrazu produktu „eco friendly”
  2. Sugestywne obrazki – zielone symbole, listki, znaczek ziemi
  3. Nieracjonalne atrybuty – jedna cecha produktu jest „green” a pozostałe niszczą środowisko naturalne; lub określenie że produkt jest „bardziej zielony” od produktów konkurencji
  4. Określeina żargonowe lub pseudo-naukowe które nic nie znaczą dla odbiorcy
  5. Brak dowodu na „bycie eko”

Przykłady greenwashingu:

  1. Firmy produkujące energię – jak dotąd energię elektryczną w Polsce uzyskuje się głównie ze spalania węgla kamiennego w wyniku czego zatruwane jest środowisko, jednak można spotkać EKO firmy energetyczne. To samo dotyczy rafinerii z przykładem logo firmy wzorowanej na zielonym kwiatku.
  2. Przyjazdne środowisku detergenty i środki myjące
  3. Jedzenie dla zwierząt
  4. Snaki – naturalne, z niską zawartością tłuszczu
  5. Hotele – z założenia mają etykietę „eko” ale nic to konkretnego nie znaczy
  6. Zabawki i produkty dla dzieci – bo każdy rodzic kupi nietoksyczną zabawkę ;)
    Lista na podstawie: The Top 25 Greenwashed Products in America

Dlaczego greenwashing wciąż istnieje? Jedną z przyczyn jest to, iż brakuje regulacji prawnych definiujących co należałoby zaliczyć do greenwashingu, brakuje informacji o oznaczeniach, które mogą stosować producenci spełniający ekologiczne standardy. Pozostaje bacznie przyglądać się produktom, które chcemy nabyć.

Poczytaj więcej: Greenwashing index, Ekościema 

 

Add Comment Register



Wypowiedz się

Twój adres email nie będzie publikowanyPola wymagające wypełnienia *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>